Träningens ABC, eller?

Vad behöver vi göra för att nå utveckling? Det är en fråga som många av oss ställer sig lite nu och då. ”jag tränar och tränar med det händer inget” är en alldeles för vanlig kommentar jag hör från mina medmänniskor. Så vad är det då som inte händer? Ja de flest menar utveckling eller framsteg mot att nå sina mål. Vad gör vi då lite till mans för fel? Svaret är inte entydigt, för några är det en fråga om relationen mellan träning och kost. Äter vi inte ”rätt” kommer inget positivt att hända hur bra vi än tränar. Och äter vi rätt men sköter träningen lite hipp som happ så kommer inte heller något att hända. Nu ska jag på en gång säga att de flesta av oss får en framgång av att göra en förändring, men vi når också till slut en platå som vi inte kan lämna utan ny förändring.

Om vi då ser till de som både äter som de ska och tränar bra? Vad är det som gör att de stannar i utvecklingen? Varför blir man inte bara bättre och bättre? Återigen; rätt kost är en av nycklarna. Tränar man mycket måste man också äta bra mat i rätt mängd. Med detta sagt kan vi ge oss på den andra biten – progression! Eller, med tanke på problemet vi diskuterar, avsaknaden av progression. Vill vi bli starkare, snabbare, uthålligare eller gå ner (eller upp!) de där extra kilona vi inte riktigt når, alltså få utveckling, ja då måste även vår träning utvecklas. Vi brukar prata om överbelastning. Vill du bli starkare så får du öka vikten du tränar med, vill du bli snabbare så öka tempot 😉 Lättare sagt än gjort? Både ja och nej. Med planering så går det alldeles utmärkt.

Vad behövs då för att göra en bra planering? Förutom tid, kom ihåg att 1 timme endast är 4% av dagen, så behöver man också en viss kunskap i hur våra kroppar fungerar, har man inte den kunskapen finns det experter att fråga eller Massor av artiklar att läsa. Har du redan den kunskapen? Kul att du läst detta inlägg, nu är det dags att börja planera!

 Nu är det också viktigt att komma ihåg ett annat problem som kan sätta stopp för våra framgångar, överträning. Utan återhämtning kommer kroppen inte hinna med att vila och under vila sker uppbyggnad. Om man tränar för hårt med för kort vila mellan gångerna, får vi inte någon uppbyggnad utan bara nedbrytning. Då kommer förkylningar eller andra sjukdomar som ett brev på posten, eftersom kroppen inte förmår skydda sig. Risken för skador kommer också att öka med överträning.

Så, vad lär vi då oss av detta? Tänk på hur du äter, träna rätt och framför allt öka belastningen för att nå bättre resultat. Men tänk också på att inte öka för snabbt för då kommer du helt säkert att bli sjuka eller skadade!.

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *